Return

"The Miracle of Creation"

English translation in post below.


El Milagro de la Creación

Iglesia Centro Cristiano de Minneapolis

Rotación de Talleres
3 semanas Junio 2005

(Los talleres son de Elim Lutheran Church – Randall, IA –
versos para memorizar y cambios adaptados para ICCM)

Talleres:

  • Templo de la creación
  • Juegos y Cocina (merienda de la creación)
  • Manualidad


*En cada rotación la maestra estará compartiendo un pequeño testimonio de un milagro en sus vidas. Animemos a los niños a aumentar su fe.

VERSICULOS PARA MEMORIZAR:

  1. Juan 1:1 En el principio era el Verbo y el Verbo era con Dios y el Verbo era Dios.
  2. Génesis 1:31 y vio Dos todo lo que había hecho, y he aquí que era bueno en gran manera.
  3. Salmo 24:1 De Jehová es la tierra y su plenitud; El mundo y los que en él habitan
    (Si los niños quieren ganar un premio extra – pueden memorizar el Salmo 24: 1-5.)


Trasfondo general:
TEXTO: GENESIS 1, 2, 3


TALLER 1 Templo de la creación

TEXTO: (Génesis 1:1 – 2:3)

  • El cuarto debe de ser lo más oscuro que sea posible. Tapa las ventanas o plástico negro o una sabana oscura. Usa Jurex a las orillas para que no entre luz. 
  • Haga un “túnel” en la entrada con plástico negro o colchones. Por cada día de la semana pongan fotos de la creación de Dios en las paredes y en el techo con (sticky tack) “chicle especial para pegar los pósteres”. Sea organizado acerca de donde va a ubicar cada imagen. Ponga las imagines para un día en una sola pared. Todos los imagines del día dos de la creación debe de ir en la siguiente pared. Esto ayuda a que los niños le queda grabado el orden de la creación. Además se puede ubicar las imagines con mas facilidad en la oscuridad. (Esta bien tener mas que una representación de cada cosa. Ej. Árboles, moras, manzanas, flores, y pasto.)


Material:

  • fotos / dibujos de la creación (8 1⁄2 x 11” pulgadas)
  • plástico negro
  • jurex (masking tape o duct tape)
  • chicle para pegar los póster (es mas removible y no deja manchas- se consigue en tarjeta, Walmart, etc.)
  • un abanico pequeño (Espíritu de Dios)
  • grabadora para tocar discos
  • almohadas
  • cobijas
  • linternas (flashlights)
  • casete o disco de la historia de la creación (un adulto leyendo la historia de la creación) (Puede ser un video con TV/VCR combo tapa la pantalla de la tele con toallas (Posible recurso: Charlton Heston presents the Bible – Génesis - from Good Times - 201 Port Jersey
  • Jersey City NJ 07305 516-433-5109 – expensive if you don’t already have it) ¿Conseguimos de la biblioteca?
  • tabla de franela
  • fotos de la creación (pequeños) para usar en la tabla de franela --Números 1, 2, 3, 4, 5, 6,7 hecha de franela
  • preguntas para repasar
  • Explique a los niños que el cuarto va a estar oscuro, pero su linterna les va a ayudar guiar. (Igual que Dios nos guía). Dígales que deben de encontrar un lugar para ponerse cómodo en el piso. Reacuérdales que las almohadas tienen que quedarse en el suelo. 
  • Gatean por la entrada/túnel al cuarto guiando los niños con la linterna. Tenga almohadas para que se acuesten.
  • Pide a los niños que se sienten o que se acuestan boca arriba para ver el techo. 
  • Apaga la linterna.
  • Explique a los niños que van a escuchar una historia Bíblica y que es la primera historia en el antiguo testamento. Acuéstense e imagínense como hubiera sido el mundo cuando fue creado.
  • Comienza la grabación. (A través de la presentación sigue poniendo y apagando la linterna para mostrar los diferentes partes de la creación. Así no se acostumbren sus ojos demasiado a la oscuridad. Si hay niños que tienen miedo de la oscuridad, puede dejar prendido la lámpara.
  • Abertura – abanico pequeño (Dios se movió sobre la faz del agua)
  • Día 1 – linterna prendida (luz)
  • linterna apagado (oscuridad)
  • Día 2 – nubes (cielo)
  • Día 3 – tierra
  • Océanos / Mar
  • Pasto
  • Árboles
  • Semillas
  • Día 4 – Sol (una luz mas brillante)
  • Luna (la luz debe de ser mas suave)
  • Estrellas
  • Día 5 – pájaros
  • peces/criaturas del mar (una ballena si es posible)
  • Día 6 - ganado
  • Cosas que gatean o se arrastran (arañas/lagartijas)
  • Monos
  • Tigres
  • Hombre
  • Mujer
  • Día 7 – cama/hamaca/almohada (descansó)


Preguntas de repaso
Usa la tabla de franela para repasar la historia con las preguntas. Mientras los niños contestan las preguntas pide voluntarios para pegar en la tabla el número del día la figura representando lo que fue creado en ese día.

(Lo siguiente podría ser una prueba escrita para los niños más grandes)

  1. ¿En el primer verso de la Biblia dice “En el principio…” ¿Que creo Dios? (Cielos, tierra, universo)
  2. ¿Da 3 descripciones de como era la tierra antes de que Dios se movió sobre la faz de ella. Sin forma – desordenada- oscuro – desolado – vacío)
  3. ¿Que significa desolado? (vacío)
  4. ¿Qué fue la primera cosa que creo Dios? (Luz y oscuridad – Día y noche)
  5. ¿Llamó a la luz ________ (día) y la oscuridad lo llamó __________ (noche).
  6. ¿En el Segundo día, qué hizo Dios? (El cielo, los cielos – Dividió el agua de arriba y el agua de abajo)
  7. ¿Nombra 2 cosas que Dios creó el tercer di? (Tierra, mar, océanos, plantas, granos, fruto, montañas, desiertos, islas, pasto, árboles, semillas, hierbas)
  8. ¿En el cuarto día Dios creó 2 luces? ¿Que fueron y que fue su función? (El sol reinó en el día – y la luna para reinar en la noche)
  9. ¿En cual día fueron creados las estrellas? (4to día)
  10. ¿Nombra 2 cosas que Dios creó el quinto día? (pájaros, peces, criaturas del mar) (Para recordar mas fácil – las estrellas del mar tienen 5 puntos para recordarnos que fueron creados el quinto día)
  11. ¿Nombre 2 cosas que Dios creó el 6to día? (Animales - domestico y silvestres, ganado, animales, hombre, y mujer)
  12. ¿Qué iba a caminar en la tierra? (Animales)
  13. ¿Qué tenía que reinar sobre todo la creación en la tierra? (Hombre – humanos)
  14. ¿Qué dijo Dios al fin de todos los días? (“Era < muy > bueno.”)
  15. ¿Qué creó Dios el séptimo día? (Nada – descansó)
  16. ¿Qué hizo Dios el séptimo día? (Bendijo la creación - descanso)
  17. ¿Qué es nuestro verso para memorizar?
  18. ¿Dónde se encuentra este versículo en la Biblia?
  19. ¿Es el antiguo o nuevo testamento?


Preguntas para pensar

  1. ¿La creación fue un accidente? (No – Dios quería crear el mundo. Dios estaba personalmente involucrado. Dios estaba allí)
  2. ¿Cómo es diferente la versión de la Biblia de lo que dicen los científicos – La Teoría de “Big Bang”? (Muchos científicos crean que la creación era un gran accidente cósmico. De la nada – dos masas chocaron en el espacio y causó una explosión. De esa explosión se hizo todo el universo – estrellas, plantas, animales, o sea todo) (¿Cómo podría ser un accidente, viendo unas creaciones tan maravillosas?)
  3. Nota que cuando Dios creó las cosas cada día no dijo, “¡Fue perfecto!” De hecho el dijo, “¡Fue muy bueno!” ¿Qué es la diferencia entre bueno y perfecto? (bueno – deja espacio para mejorar. Perfecto – no puede mejorar)
  4. Nosotros (humanos) somos hecho en la imagen de Dios – Como Dios – como un reflejo o espejo de Dios. ¿Cómo podemos mostrar que somos un reflejo de Dios (deja que varios niños contestan)? (mostrar benignidad, amor, cuidar de nuestro próximo, cuidar de la tierra. Somos más semejantes a Dios cuando cuidamos y bendecimos el mundo y las demás personas como lo hace Dios.
  5. ¿Qué tipo de Dios crearía este mundo? (Un Dios de amor, benigno, que cuida de nosotros, que provee para nosotros y nos bendice)

    Si hay tiempo que sobra usa la tabla de franela para ver si ellos pueden recordar el orden de la creación o repasar el versículo que tienen que memorizar.
  6. Dios creó todo. ¡Y fue muy bueno! Ese "todo" te incluye a ti. Eres muy especial porque Dios te hizo tal como estás. Cuéntame una cosa acerca de ti mismo que te hace especial. (Comienza con el maestro – luego ayuda a cada niño a encontrar algo especial acerca de si mismo.)

 


TALLER 2 – Juegos y merienda de la creación

Génesis explica el principio de muchas realidades importantes: el universo, la tierra, la humanidad, pecado y el plan de salvación de Dios. Nos enseña que la tierra está bien hecha y bueno, que la humanidad es única y que Dios sostiene la vida.

Texto de la Biblia: Génesis 1, Adán & Eva: Génesis 2, La Caída, Génesis 3

La meta del taller: Dios creó la tierra y todo lo que contiene, incluyendo a nosotros a su imagen y semejanza. Génesis nos cuenta que Dios creó el mundo en 7 días. Cada día, Dios creó una cosa distinta. Este taller va a enfocarse en aprender el orden de la creación por medio de juegos y una merienda.

ACTIVIDAD DE APERTURA:
Dígales a los niños por favor que se sienten y preséntese.
Brevemente, comparta un milagro que haya experimentado en su vida y explique a ellos que van a estar estudiando el milagro de la creación por medio de unos juegos y una merienda.

JUEGO #1 – Las creaciones colorados de Dios
Para grupo de 4-5:
Con jurex, pega una hoja de papel de construcción en la espalda de cada niño (diferentes colores a cada quien). No les revela su color y explique que los demás niños no deben de revelar los colores de sus compañeros todavía.
Pide que un niño se pare con su espalda hacía el grupo. Los demás niños uno por uno pueden decir cosas que son del mismo color que el niño tiene en su espalda. Repite con los demás niños. Cuando el niño que está parado tiene una idea de que color es, que lo diga lo mas pronto que sepan. El niño puede tomar asiento cuando averigua el color.

JUEGO #1 para grupo de 6-8 y 9-11:
Los niños deben de formar un círculo con una persona parada en medio con un pote atomizador (lleno de agua – el bote debe de estar en MIST Wink

. Pide que la persona en medio te susurra (hablar en voz baja o decírtelo al oído) (al líder de taller) un color y algo que tiene este color sin que los demás escuchan (ej. Verde - brócoli). La persona en medio luego dice al grupo el color y escoge una persona para comenzar a decir cosas que son de este color. Sigue alrededor del círculo. Cada niño debe de tener la oportunidad de sugerir. Las personas del círculo intentaran de NO ATINAR lo que la persona de en medio escogió. También no pueden repetir los mismos objetos. Porque cuando un niño nombra la creación de Dios que escogió la persona en medio o repiten la repuesta de otro niño del circulo reciben un pequeño “saludo” con el bote atomizador de agua y ya es su turno de pararse en medio. Juega unos 2-3 veces y dígales que si hay tiempo al final pueden jugar otra vez.

DESPUES DEL JUEGO #1:
Siente a los niños en un círculo. Usa los cuadros de alfombras para niños pequeños.

PREGUNTA si alguien sabe el nombre del libro de la Biblia donde cuenta la historia de la creación.

PREGUNTA si pueden encontrar a Génesis.

PREGUNTA si saben cuales son los demás historias que se encuentra en Génesis; creación, Noe, Abraham y Sarai, Jacob y Esau, José y su chamarra de muchos colores.

ENSEÑELES donde se encuentra la historia. Los grandes pueden encontrarlo solito. (Trae unos Biblia extras por si no traen Biblia alguno de los niños)

LEA la HISTORIA (Génesis 1:1 – 2:4): Grupo de 4-5, 6-8 años enséñeles donde se encuentra en la Biblia, luego lea la historia en una Biblia de niños con dibujos.

Para niños de 9-11. Lea la historia de la Biblia. Deben de tomar turnos leyendo.

Mientras van leyendo la historia enséñeles la tarjeta que tienes para cada día de la creación. Van a tener que conocer los símbolos para el siguiente juego.

Después de leer el pasaje hagan el siguiente juego:

JUEGO #2 – ¡Todo en orden!
Divide los niños en 2-4 equipos dependiendo en cuantos hay (NOTA: si solo hay 4-5 niños no se los dividen)

Cada equipo tendrá un juego de 8 tarjetas – uno para cada día de la creación y uno que dice “Dios”. Van a trabajar en equipo y cuando el líder grita “¡CREACION!” los equipos van a hacer carreras para poner las tarjetas en orden. Cuando un equipo termine y piensa que las tienen en orden correcto, deben de decir, “¡era bueno!” Este es la señal para que todos paren de trabajar. El equipo que termine primero va a decir el orden, “Día 1: Luz y Oscuridad, etc…” No les diga de ante mano, pero su tarjeta de DIOS debe de ser PRIMERO porque Dios era antes de que comenzó a crear.

Si están correctos, “ganan” si no sigue el juego. Si el primer equipo se equivoca con el orden, no les diga que tienen el orden incorrecto.

Diga: Entre Uds. Discuten lo siguiente: "¿Piensan que Dios estaba antes de la creación?

PIDE que cada equipo te conteste. Luego lea Génesis 1:1 para la repuesta.

CUELGA un juego de tarjetas en la pared para que los niños puedan verlos en el orden correcto.

JUEGO #3 – Juego de creación con dados

En sus equipos cada niño debe de tener un turno tirando los dados. (O el grupo entero con los de 4-5 años) Cada número del dado corresponde a un día de la creación. El niño debe de decir algo que fue creado por Dios en el “día” que tira. Por ejemplo, si un niño tira el #1 podría decir que Dios creó la luz. Si es un número 6 podría decir perritos. Deben de intentar de hacerlo por memoria, pero si necesitan una pista, use las tarjetas pegadas en la pared.

Para los niños más grandes, puede hacer el juego más difícil. Pídales que hagan una pantomima para mostrar algo que creó Dios en el día que les toca.
A cada niño le corresponde un turno.

MERIENDA DE LA CREACION
Todos los ingredientes serán mezclados en un tazón grande. Pide a los niños que le ayude volver a contar la historia. Por ejemplo Ud. Diga- “Día 1” y ellos dicen “Dios creó la luz y la oscuridad”. Luego cada niño puede escoger UNO de los ingredientes que le indica (o haga que ellos averigüen cual ingrediente representa cada día) y meter lo en una bolsa plástica para llevar a casa. ¡Anímalos que comparten la historia con alguien antes de comérsela!

Día 1 – luz y oscuridad (galleta de Oreo)

Día 2 – nubes y cielo (cereal Frosted Mini-Wheats para representar los nubes y la tierra)

Día 3 – tierra
-Océanos / Mar
-Pasto
-Árboles
-Semillas (M&M’s de color verde, palitos de pretzel, m&m rojo y azul y pasas)

Día 4 – Sol -Luna –Estrellas (dulces M&M’s anaranjados y amarillos)

Día 5 – pájaros
-peces/criaturas del mar (Galletas de pez dorado/goldfish crackers)

Día 6 - ganado
- Cosas que gatean
Animales
-Hombre
-Mujer (galletas de forma de animal y galleta de hombre de jengibre)

Día 7 – Dios descansó y lo hizo santo (almohaditas de bombón- marshmallow)

Dios vio la creación y dijo, “¡Se ve muy bueno!”

Pregúnteles como se ve su merienda “¡Se ve muy bueno!”

Si hay mas tiempo déjales repetir su juego favorito.


TALLER 3 – Manualidad

ACTIVIDAD DE APERTURA:
Indíqueles a los niños que se sienten y preséntese.
Brevemente, comparte un milagro que hayas experimentado en su vida y explique a ellos que van a estar estudiando el milagro de la creación por medio de una manualidad.

La meta del taller: Dios creó la tierra y todo lo que contiene, incluyendo a nosotros a su imagen y semejanza. Génesis nos cuenta que Dios creó el mundo en 7 días. Cada día Dios creó una cosa distinta. Por medio de una manualidad que se llama "Chistos-ettes" los niños aprenderán que cada uno de nosotros somos una creación hermosa de Dios.

COMIENZA PREGUNTANDO:
¿Qué hace un creador? (Deja que ellos respondan.)

¿Cuántos de Uds. Piensan que son creadores?

DIGA: Tengo un poco de plastilina para cada uno de Uds. (Dale a cada niño una pelota de plastilina tamaño de una pelota de golf). Quiero que crean algo de esa plastilina pero solo tienen un minuto. ¿Están listos?

Dejan un minuto para que los niños hagan algo de la plastilina. Después de un minuto pide a los niños que los levanten, para que todo el mundo los vea.

DIGA: Mira las creaciones que podían hacer con un solo minuto. ¡Están muy bien! ¿Cómo se siente crear algo bueno? (Deja que responden)

Diga: La 1ra historia de la Biblia nos dice que Dios creó el mundo en 7 días. Hizo algo de la nada y todo estuvo muy bueno. ¿Cómo creen que lo hizo? (Deja que responden)

El tiempo significa diferentes cosas a diferentes personas. Por ejemplo, mientras tú creaste algo con tu plastilina, el minuto parecía muy largo para mí. Pero para Uds. Que estaban intentando de crear algo bueno con solo un minuto parecía bien corto el tiempo.

PREGUNTA si alguien sabe el nombre del libro de la Biblia donde cuenta la historia de la creación.

PREGUNTA si pueden encontrar el libro de Génesis.

PREGUNTA si saben cuales son los demás historias que se encuentra en Génesis; creación, Noe, Abraham y Sarai, Jacob y Esau, José y su chamarra de muchos colores.

ENSEÑELES donde se encuentra la historia. Los grandes pueden buscarlo por ellos mismos. (Trae unas bíblicas extras por si no traen Biblia algunos)

LEA la HISTORIA (Génesis 1:1 – 2:4): Grupo de 4-5, 6-8 años enséñeles donde se encuentra en la Biblia, luego lea la historia en una Biblia de niños con dibujos.

Para niños de 9-11 Lea la historia de la Biblia. Deben de tomar turnos leyendo.

OJO: podrías hacer acetatos de color de obras de arte despistando la creación de un libro de arte y proyectarlos en la pared mientras leen la historia.

Después de leer diga:
Dios no está limitado en lo que puede crear como los humanos. Puede crear lo que quiere lo más rápido que quiere, o lo más lento que quiere. La cosa principal es recordar que Dios es nuestro creador. Dios hizo las cosas hermosas y perfectas y esta incluye a nosotros. Nos puso en está tierra para cuidarlo y disfrutarlo y también para traer mas gente hacía El. (Hechos 17:26-27)
Para el grupo de 9-11 años, sigue leyendo Génesis 2:5-22. Antes de leer, dales una descripción mas detallado de la creación del hombre y la mujer y el jardín de Edén que creó Dios para que viviera allí.

Diles que parte de su plan de la creación de Dios era el humano. Cada uno de nosotros es una creación única y especial de Dios. A la vez, Dios nos ama a todos por igual.

TIEMPO DE CREAR:
Hagan chicstos-ettes! Son silouettes de su perfil que van a decorar de una manera chistosa.

Usa el retroproyecto (tenemos 2), el consejero debe de ayudarle recalcar los perfiles de la cabeza de cada niño en un papel fuerte o cartulina. Pega las hojas de tamaño 11x17” a la pared con jures. Coloca los retroproyectores del lado opuesto del cuarto, Cada niño debe de parar entre el papel y el retroproyector para que su sombra caiga bien en la hoja. Usa un marcador para recalcar el perfil del niño.

Deja que cada niño use crayolas, marcadores, plumas, telas, hilo, brillantina – los útiles de manualidad que tienen disponibles para decorar su auto retrato.

Mientras trabajan, podría tocar un CD/casete con música que se trata de la creación. La canción - God of Wonders" escrito por Third Day o otro en español.

Preguntas que puedes usar mientras están trabajando con los niños.
1. ¿Había algo que necesitaba Adán y Eva en el jardín que no había provisto Dios?
2¿Cómo se sintieron con Dios primeramente los puso en el jardín? ¿Como te hubieses sentido tu, si Dios te hubiese elegido para estar en el jardín?
3. Eventualmente, Adán y Eva llegaron a ser infelices con lo que tenían. ¿Qué te hace infeliz con las cosas que tienes tu?, ¿Qué normalmente haces cuando quieres algo que no lo puedes tener?
4. ¿Recibes todo lo que quieres? ¿Porque? ¿Por qué piensas que Dios nos da ciertas cosas pero nos dice no a otras cosas?

Los niños deben de colaborar a recoger después del proyecto. Smile

Exchange Volunteer corrected non-functioning UBB code. (OR Código de no-funcionamiento corregido de UBB) Did I say that right?

Last edited by Rotation.org Lesson Forma-teer
Original Post

Replies sorted oldest to newest


 

The Miracle of Creation

Storytelling, Games/Kitchen, and Art Workshops

At each rotation, the teacher will be sharing a small testimony of a miracle in their lives. Let's encourage children to increase their faith.

Memory Verses:

  1. John 1:1 In the beginning was the Word and the Word was with God and the Word was God.
  2. Two Genesis 1:31 and saw everything that had made and behold it was very good.
  3. Psalm 24:1 The LORD is the earth and its fullness, The world and those who dwell therein
    (If children want to win an extra prize - they can memorize Psalm 24: 1-5.)

 


Storytelling Workshop: Temple of Creation

 

Summary of Lesson Activities:

Children will learn the story of creation through images.

 

Scripture Reference:

Genesis 1:1 - 2:3

 


Leader Preparation:

  • Read the scripture ahead of time.
  • Gather the materials.

Supplies List:

  • Photos / drawings of the building (8 1/2 x 11 "inches)
  • Black-plastic
  • Masking tape, duct tape, painter's tape )
  • Sticky tack
  • A small fan (Spirit of God)
  • Tape recorder to play discs
  • Pillows
  • Blankets
  • Flashlights
  • Recording of adult reading the story of creation. Can be a video but cover the TV screen with towels (Possible resource: Charlton Heston Presents the Bible - Genesis - from Good Times - 201 Port Jersey - Jersey City NJ 07305 516-433-5109 - expensive if you do not have it Already)
  • Flannel-board
  • Pictures of creation (small) for use in the flannel board - Numbers 1, 2, 3, 4, 5, 6.7, made of flannel
  • Questions for review
  • Floor Pillows, optional

Advanced Preparation Requirements:

  • The room should be as dark as possible. Cover the windows with black plastic or a sheet dark. Tape down to make sure no light is getting in. 
  • Make a "tunnel" at the entrance with black plastic or mattresses.
  • For each day of the week, put pictures of God's creation on the walls and ceiling with sticky tack. Be organized about where you place each image. Put the pictures for each day together. This helps the children recall the order of creation. Furthermore the images can be located more easily in the dark. (It is ok to have more than one representation of everything. Eg trees, berries, apples, flowers and grass.)


Presentation

 

Opening- Welcome and Lesson Introduction:

Greet the children outside of the room and Introduce yourself.

 

Dig- Main Content and Reflection

Lesson:

  • Explain to children that the room will be dark, but the flashlight will help guide them. (Just as God guides us). 
  • Have children crawl through the entrance / tunnel, leading them with the flashlight.
  • Ask the children to sit or lie on your back and look at the ceiling.
  • Turn off the flashlight.
  • Explain to children that they will hear a Bible story and that is the first story in the Old Testament. Lie down and imagine the world would have been like when it was created.
  • Throughout the presentation, turn the flashlight on the different pictures of creation. If there are children who are afraid of the dark, you can leave the flashlight on.)
    . Opening - turn on small fan (God moved upon the face of water)
    . Day 1 - flashlight on (light); Flashlight off (dark)
    . Day 2 - clouds (sky)
    . Day 3 - Earth, Ocean/Sea, Trees, Seeds
    . Day 4 - Sun (brightest light), moon (the light should be dimmer), Stars
    . Day 5 - birds, sea creatures a whale if possible)
    . Day 6 - Things that crawl or crawling (spiders / lizards), Monkeys, Tigers, Man, Woman
    . Day 7 - bed / hammock / pillow (rested)

Review Questions
Use the flannel board to review the story with questions. As the children answer the questions, ask for volunteers to put the images on the flannel board that represent that day.

(The following may be a written test for older children) 

  1. The first verse of the bible says "In the beginning ..." God created what?(Heaven, Earth, Universe)
  2. What does desolate mean? (Empty)
  3. What was the first thing God created? (Light and Darkness - Day & Night)
  4. God called the light ________ (day) and the darkness he called __________ (night).
  5. On the second day, what did God create? (Heaven, heaven - divided the water above and below water)
  6. Name 2 things that God created the third day. (Earth, sea, ocean, plants, grains, fruit, mountains, deserts, islands, grass, trees, seeds, herbs)
  7. On the fourth day God created two lights. What were their functions? (The sun ruled the day - and the moon to rule the night)
  8. Which day were the stars were created? (4th day)
  9. Name 2 things that God created the fifth day? (Birds, fish, sea creatures) (easier to remember - sea stars have 5 points to remind us that were created on the fifth day)
  10. What 2 things that God created the 6th day? (Animals - domestic and wild cattle, animals, man and woman)
  11. What was going to walk on land? (Animals)
  12. What was to reign over all creation on earth? (Male - human)
  13. What did God say at the end of every day? ("It was good.")
  14. What did God create on the seventh day? (Nothing - rested)
  15. What did God do on the seventh day? (Blessed creation - rest)
  16. What is our memory verse?
  17. Where is this verse in the Bible?
  18. Is the story of creation in the Old or New Testament?

 Questions to think about:

  1. Was the creation an accident? (No - God wanted to create the world. God was personally involved. God was there)
  2. How different is the Bible version of the scientific - The Theory of " Big Bang "? (Many scientists believe that creation was a great cosmic accident. Of the blue - two masses collided in space and caused an explosion. That explosion was the whole universe - stars, plants, animals, or all) (How could be an accident, seeing such wonderful creations?)
  3. Note that when God created every day things, he did not say, "It was perfect!" In fact he said, "It was great!" What is the difference between good and perfect? (Well - leaves room for improvement. Perfect - can not improve)
  4. We (humans) are made in the image of God - as God - as a reflection or mirror of God. How can we show we are a reflection of God (let several children answer)? (Show kindness, love, caring for our next, caring for the earth. We are more like God when we care for and bless the world and other people as God does.
  5. What kind of God would create this world? (A God of love, kind, caring for us, who provides for us and blesses us)

If there is time left, use the flannel board to see if they can remember the order of creation or review the verse to memorize.

God created everything. And it was very good! That "all" includes you. You are very special because God made you just as you are. Tell me something about yourself that makes you special. (It starts with the teacher - then helps each child to find something special about yourself.)




Games and Kitchen Workshop

 

Summary of Lesson Activities:

Children will play 3 separate games that teach them about the creation and then will head to the kitchen for a snack creation.

Genesis explains the beginning of many important realities: the universe, earth, humanity, sin and salvation plan of God. It teaches that the earth is well done and that humanity is unique and that God sustains life.

 

Scripture References:

Genesis 1, Adam & Eve: Genesis 2, The Fall, Genesis 3

Lesson Objective:

  • God created the earth and everything in it, including us in his image and likeness. Genesis says that God created the world in 7 days.
  • Every day, God created something different. This workshop will focus on learning the order of creation through games and a snack.

Leader Preparation:

  • Read the scripture ahead of time.
  • Gather the materials.

Supplies List:

  • Glue
  • Construction paper
  • Creation cards
  • Dice
  • Pot Sprayer
  • Oreos
  • Mini-wheats
  • M & M's green
  • Pretzel sticks
  • M & m red and blue
  • Raisins
  • Goldfish crackers
  • Animal crackers
  • M & M's candy orange and yellow
  • Chocolate marshmallows


Presentation

 

Opening-Welcome and Lesson Introduction

Greet the children and introduce yourself.


Briefly, share a miracle that you experienced in your life and explain to them that they will be studying the miracle of creation by means of games and a snack.

 

Dig-Main Content and Reflection

Game # 1 - The red creations of God
For group of 4-5:
Glue a sheet of construction paper on the back of each child (different colors for each one). Tell the children not to reveal each others colors.

Ask a child to stand with their back to the group. The other children one by one can say things that are the same color as the paper on his back. Repeat with the other children.  The child can take a seat when they figure out their own color.

For group of 6-8 and 9-11:
Children need to form a circle. One person stands in the middle with a pot sprayer full of water.   

Ask the person amid whispers (talk quietly or whisper in your ear) (workshop leader) a color and something that has this color without others listening (example: Green - broccoli). The person in the middle then tells the group a color and chooses a person to start saying things that are this color. Continue around the circle. Each child should have the opportunity to suggest. They cannot repeat the same objects. When a child names the chosen creation of God that the person in the middle or repeat the answer of another child, they receive a small spray of water and it's their turn to stand in the middle. Play about 2-3 times and tell them that, if time allows, can eventually play again.

After the game:
Seat children in a circle. Use carpet tiles for the children. Ask these questions.

  • Which book of the bible contains the story of creation?
  • Can you find Genesis in the bible?
  • What others stories take place in Genesis (Noah, Abraham and Sarah, Jacob and Esau, Joseph).

Read the story (Genesis 1:1 - 2:4): Group of 4-5, 6-8 years show them where in the Bible, then read the story in a children's Bible with pictures.

For children ages 9-11. Read the story of the Bible. You should take turns reading.

While reading the story, show them a card for each day of creation. They will have to learn the symbols for the next game.

Game # 2 - All right!
Divide the children into 2-4 teams depending on how many there are (NOTE: If you only have 4-5 kids do not divide)

Each team will have a set of 8 cards - one for each day of creation and one that says "God." They will work together and when the leader shouts "CREATION" teams are going to make runs to put the cards in order. When a team finishes and think they have them in proper order, they have to say, "It was good!" This is the signal for everyone to stop working. The team that finishes first will tell you the order, "Day 1: Light and Darkness, etc ..."


If they are correct, they win. If the first team is wrong with the order, do not tell them they have the wrong order.

Tell them to discuss a question among themselves. "Do you think God was here before the creation?

Allow each team to share their answer. Then read Genesis 1:1 for the answer.

Hang the cards in the correct order on the wall.

 

Game # 3 - game creation with dice

In your team every child should have a turn rolling the dice. (Or the whole group with 4-5 kids.) Each number corresponds to one day since creation. The child should say something that was created by God in the "day" they roll. For example, if a child pulls the # 1 might say that God created light. If you could say a number 6 puppies. They must try to do it by memory, but if you need a hint, use the cards taped to the wall.

For older children, you can make the game more difficult. Ask them to mime to show something that God created on the day touched.
Each child carries a turn.

Creation Snack


All ingredients are mixed in a large bowl. Ask children to help retell the story. For example you Say-"Day 1" and they say "God created light and darkness." Then each child can choose ONE of the ingredients that tells you (or have them find out which ingredient is every day) and put it in a plastic bag to take home. Encourage them to share the story with someone before eating!

Day 1 - light and darkness (Oreo cookie)

Day 2 - clouds and sky (Frosted Mini-Wheats cereal to represent the clouds and the earth)

Day 3 - Earth
-Ocean / Sea
Pasto
-Trees
-Seeds (M & M's green, pretzel sticks, m & m red and blue and raisins)

Day 4 - Sun-Moon-Star (M & M's candy orange and yellow)

Day 5 - birds
-peces/criaturas sea (goldfish crackers / goldfish crackers)

Day 6 - won
- Things that crawl
Animals
-Man
-Women (animal-shaped cookies and gingerbread man cookie)

Day 7 - God rested and made it holy (chocolate-marshmallow pillows of)

God looked at creation and said, "It looks very good!"

Ask them how their meal is "It looks very good!"

If more time let them repeat their favorite game.





Art Workshop

 

Summary of Lesson Activities:

Using a craft called "Chistos-ettes" children will learn that each of us is a beautiful creation of God

 

Lesson Objective:

The goal of the workshop: God created the earth and everything in it, including us in his image and likeness. Genesis says that God created the world in 7 days. Each day God created something different

 


Leader Preparation:

  • Read the scripture ahead of time.
  • Try the craft.
  • Gather the materials.

Supplies list:

  • Dough
  • Color transparencies
  • Paste
  • Paper
  • Markers
  • crayons, markers, feathers, fabric, yarn, glitter, etc.


Presentation

 

Opening- Welcome and Lesson Introduction

Welcome the children and introduce yourself.

Briefly, share a miracle you have experienced in your life and explain to them that they will be studying the miracle of creation by means of a craft.

Dig-Main Content and Reflection:

What does a creator do? (Let them respond.)

How many of you think you are creative?

SAY: I have a bit of dough for each one of you (Give each child a ball of dough the size of a golf ball). I want to create some of that dough but only have a minute. Are you ready?

Give the kids a minute make something with their dough. After one minute ask the children to lift them for everyone to see.

SAY: Look at the creations they could do with a single minute. They are great! How does it feel to create something good? (Let them respond)

Say: The 1st Bible story tells us that God created the world in 7 days. He made something out of nothing and everything was very good. How do you think he did it? (Let them respond)

Time means different things to different people. For example, while you made something with your dough, the minutes seemed very long to me. But for you who were trying to create something good with just a minute seemed rather short time.

Questions:

 

Does anyone knows the name of the book of the Bible that tells the story of creation:

 

Can you find the book of Genesis?

 

What other major stories take place in Genesis? (Noah, Abraham and Sarah, Jacob and Esau, Joseph and his coat of many colors.)

Show them where is the story. The older kids can look for themselves. (Bring a Bible if they do not bring extra for some Bible)

Read the story (Genesis 1:1 - 2:4): Group of 4-5, 6-8 years old show them where in the Bible, then read the story in a children's Bible with pictures.

For ages 9-11 Read the story of the Bible. Should take turns reading.

EYE: color transparencies could do art depicting the creation and project them on the wall while reading the story.

After reading say:
God is not limited in what can be created as humans. You can create what you want as fast as you want or as slow as you want. The main thing to remember is that God is our creator. God made things beautiful and perfect and this includes us. We were put on this earth to care for and enjoy and also to bring more people to Him (Acts 17:26-27)
For the group of 9-11 years, Genesis 2:5-22 read. Before reading, give a more detailed description of the creation of man and woman and the garden of Eden that God created to live there.

Tell them of his plan of God's creation was the human. Each of us is a unique and special creation of God. At the same time, God loves us all equally.

Time to Build:
Make chicstos-ettes! Silouettes of your profile are going to decorate in a humorous way.

Use the protractors, the counselor should help emphasize the contours of the head of each child in a strong paper or cardboard. Paste the 11x17 size sheets "to the wall with swear. Place the overhead on the opposite side of the room, each child should stop between the paper and overhead projector for your shadow falls right on the sheet. Use a marker to highlight the child's profile.

Let each child use crayons, markers, feathers, fabric, yarn, glitter - the craft supplies you have available to decorate your self portrait.

As they work, you could play a CD / cassette with music that is creation. The song - God of Wonders "by Third Day and one in Spanish.

Questions that you can use while working with children:

  1. Was there something that needed to Adam and Eve in the garden that God had not provided?
  2. How did you feel about what God first put in the garden?
  3. Eventually, Adam and Eve became unhappy with what they had. What makes you unhappy with the things you have? What do you normally do when you want something you cannot have?
  4. Are you getting everything you want? Why? Why do you think God gives us certain things but we say no to other things?

Closing:

 

Close with a prayer

 


 

 

A lesson written for Elim Lutheran Church.

Randall, IA 

 

A representative of Rotation.org reformatted this post to improve readability.

Last edited by Rotation.org Lesson Forma-teer

Here is a SLIGHTLY DIFFERENT VERSION of the Storytelling workshop from another poster (Rachel H)


Creation

Storytelling Workshop


Summary of Lesson Activities:

Children will hear, learn, and discuss the story of Creation through storytelling in a "temple" that you create inside the room and enter.

Scripture Reference:
Genesis 1:1 – 2:3


Leader Preparation:

  • Read the scripture ahead of time.
  • Gather the materials.

Supplies List:

  • Black plastic
  • Tape
  • Creation pictures
  • Sticky tack
  • Small fan (spirit of God)
  • Pillows
  • Blankets
  • Flashlight
  • Video of Creation Story reading by Charlton Heston presents the Bible – Genesis - from Good Times - 201 Port Jersey – Jersey City NJ 07305. We covered the screen with towels. You may also find an audio recording of it. They released it in several formats. Try YouTube as well.
  • Video Player
  • Flannel board

Advanced Preparation Requirements:

  • Create your room as dark as you can. Cover windows with black plastic or a dark sheet. Tape all the way around so no light gets in.
  • Make a “tunnel” in the doorway with black plastic or comforters. (I taped black plastic to the inside of the door frame tightly – then cut a slit in the center from the bottom, to half way up – then taped at the top of the slit, a second piece of plastic – this loose piece kept the light out, but allowed you to get into the room.)
  • For each day of the week, place pictures of God’s creation on the wall and ceiling with sticky tack. Be systematic about where you place them. Put all of day one on one wall, all of day two on the next wall. This will help the kids cement in their minds each day. Example: Start high in the center of the East wall (with the sky pictures), next set of pictures (land/sea/plants/trees) are high on the North wall, next set, high West wall, high South wall, then chest high left of center East wall, etc. This will help you locate them easier in the dark. (It’s ok to have more than one representation of each thing – ex. Trees, raspberries, apples, flowers, grass.)



LESSON PLAN

Opening- Welcome and Lesson Introduction

Greet the children outside the room and introduce yourself.

Tell the kids the room will be dark, but your flashlight will help guide them (Just like God helps guide us). Find a place to get comfortable on the floor. There are pillows inside, but they have to remain on the floor.

Crawl through the door/tunnel to your room (you lead the kids in with the flashlight) (empty except the props needed for the presentation.) Have pillows to lie on.

You will need a flashlight to slightly illuminate the room so the kids can get comfortable. Have the kids sit down or lie on their backs facing the ceiling.

Turn the flashlight off.

Listening to the Story

Tell the kids we are going to listen to a Bible story. It is the very first story in the Old Testament. Lay back and imagine what it must have been like as the world was created.

Start the Video Reading by Charlton Heston. (Throughout the presentation keep turning the flashlight on and off for each part of the creation. This doesn’t allow their eyes to adjust too much to the darkness. If there are kids afraid of the dark, you can leave the flashlight on softly.)

COVER the video screen so that you only hear the audio.

Opening - small fan (God moving over the water)
Day 1 – flashlight on (light)
- Flashlight off (dark)
Day 2 – bank of clouds (heavens or sky)
Day 3 – land
-Seas/oceans
-Grass
-Trees
-Seeds
Day 4 – sun (greater light)
-Moon (lesser light)
-Stars
Day 5 – birds
-Fish/sea creatures (whale if possible)
Day 6 – cattle
- Creeping things (spiders/lizards)
-Monkeys
-Tiger
-Man
-Woman
Day 7 – bed/hammock/pillow (rested)

Creation Story Recall Questions:

Use the flannel board to help you tell the story through the questions. As the kids answer the questions, have them put up the “day” and what was “created” on the flannel board.

  1. In the very first verse it says, “In the beginning . . . .” What did God create? (Heavens and earth - universe)
  2. Give 3 descriptions of what the earth was like before God hovered over the waters. (Without form – formless - void – dark – desolate - empty)
  3. Do you know what Void means? (Empty)
  4. What was the first thing God created? (Light and dark – Day and night)
  5. He called the light ________ (day) and the darkness he called __________(night).
  6. On the second day, God made what? (The sky – the heavens - divided the waters from up above from down below)
  7. Name 2 things that God created on Day 3. (Earth, seas, oceans, plants, grain, fruit, mountains, deserts, islands, grass, trees, seeds, herbs)
  8. On the fourth day God created 2 lights. What were they and what were they to do? (Sun to rule the day – moon to rule the night)
  9. What day were the stars made on? (4th )
  10. Name 2 things that God created on the fifth day. (Birds, fish, sea creatures) (Hint – starfish has 5 points for 5 days)
  11. Name 2 things that God created on the sixth day. (Animals - domestic and wild, cattle, creepy things, man, woman)
  12. What was to roam on the land? (Animals)
  13. What was to rule over all the things on the earth? (Man – people)
  14. What did God say at the end of each day? (“It was < very > good)
  15. What did God create on the seventh day? (Nothing – He rested)
  16. What did God do to the seventh day? (Blessed it - rested)
  17. What is our memory verse? (And God saw everything that He had made, and behold it was very good.)
  18. Where is this bible verse located? (Genesis 1:31a)
  19. . Is this in the Old or New Testament? (Old)


Discussion

  1. Was creation an accident? (No - God intended to create the world. God was personally involved. God was there.)
  2. Science describes the creation of the universe starting with a "Big Bang" and taking billions of years to produce what we see today. The Bible describes 6 days of Creation. Does the scientific account mean that the Bible's account is wrong? The Bible describes that it was God's purpose and joy to bring forth the universe. 
  3. Notice when God created each day, He did not say, “It was perfect!” rather He said, “It was very good!” What’s the difference between good and perfect? (good – still room for improvement Perfect – it can’t get any better)
  4. We (humans) are made in God’s image - like God – like a mirror or reflection of God. How can we be like God? (kindness, loving, caring for others, caring for the earth. We are most like God when we nurture and bless the world and each other as God does.)
  5. Name one thing you can do to show you are a reflection of God. (Go around the room for each answer –care for others – love others – take care of the creation)
  6. What kind of God would create this world? (A God who is loving, kind, cares for us, provides for us, and blesses us)
    Any extra time can be spent with the flannel board – putting up the creation days in order or working on the memory verse.
  7. God created everything. And it was very good! That "everything" includes you. You are very special because God made you just as you are. Tell me one thing about yourself that makes you special. (Start with yourself - then go around the room and help each child find something that is special about themselves.)

How to make a Flannel Board: (Ask an elementary teacher friend)
· Trace the pattern you want onto thick pellon interfacing (thick means you probably won’t need to glue it to felt).
· Color it with oil pastel crayons, permanent markers, or fabric crayons.
· If you need it sturdier, you may tacky glue it to felt.
· The actual board is wood or cardboard covered with felt.




A lesson written by Rachel Haugland from: Elim Lutheran Church
Randall, IA

A representative of Rotation.org reformatted this post to improve readability.

Last edited by Wormy the Helpful Worm

Add Reply

Post a New Topic
Lesson or Resource
Rotation.org Inc. is a volunteer-run, 100% member supported, 501(c)3 non-profit Sunday School lesson ministry. You are welcome to borrow and adapt content for non-commercial teaching purposes --as long as both the site and author are referenced. Rotation.org Inc reserves the right to manage, move, condense, delete, and otherwise improve all content posted to the site. Read our Terms of Service. Get a free Registered Membership or become a Supporting Member for full access to all site resources.
Rotation.org is rated 5 stars on Google based on 51 reviews. Serving a global community including the United States, Canada, United Kingdom, Australia, New Zealand, S. Africa, and more!
×
×
×
×
Link copied to your clipboard.
×
×